10 May 2012

Berita & Peristiwa MEI 2012

Amaran Ribut Petir dan Hujan lebat

Dikeluarkan pada: 05:51pm pada 10 Mei 2012
KEMASKINI AMARAN :
Ribut petir dan hujan lebat di negeri Kedah (Daerah Baling), Perak (Daerah Larut,Matang&Selama, Hulu Perak, Kuala Kangsar, Kinta, Kampar, Perak Tengah dan Batang Padang), Selangor (Daerah Hulu Selangor, Gombak dan Hulu Langat), WP Kuala Lumpur, N. Sembilan (Daerah Jelebu, Kuala Pilah dan Seremban), Johor (Daerah Kluang, Mersing, Kota Tinggi dan Kulaijaya), Pahang (Daerah Cameron Highlands, Lipis, Raub, Bentong, Rompin, Kuantan dan Jerantut), Kelantan (Daerah Tanah Merah, Jeli, Kuala Kerai dan Gua Musang), Terengganu (Daerah Hulu Terengganu dan Dungun), Sabah : Bahagian Pedalaman (Daerah Beaufort, Sipitang, Tenom dan Nabawan), Pantai Barat (Daerah Kota Belud dan Tuaran), Kudat (Daerah Kota Marudu) dan Sandakan; dan Sarawak : Bahagian Limbang dan Miri (Daerah Marudi) dijangka berterusan sehingga malam, Khamis 10 Mei 2012.
Keadaan cuaca yang sama dijangka berlaku di negeri N. Sembilan (Daerah Jempol dan Tampin), Pahang (Daerah Temerloh, Maran, Bera dan Pekan), Kelantan (Daerah Pasir Puteh dan Machang), Terengganu (Daerah Kuala Terengganu dan Marang) dan Sabah : Bahagian Pedalaman (Daerah Kuala Penyu dan Keningau), Pantai Barat (Daerah Penampang dan Papar), Kudat (Daerah Kudat dan Pitas) dan WP Labuan.
Keadaan ini berkemungkinan menyebabkan angin kencang dan banjir kilat.
Gempa Bumi 10 Mei 2012
Satu gempa bumi  sederhana bermagnitud 5.0 skala Richter telah berlaku di Minahassa Peninsula,Sulawesi jam 3.31 pm 10 Mei 2012. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 0.03 Utara longitud 122.3 Timur. 646km Tenggara Semporna,Sabah

credit to JABATAN METEORLOGI MALAYSIA

No comments:

Post a Comment